Negen tips voor een nieuwe baan (of opdracht)

Sinds ik voor mezelf ben begonnen werk ik soms direct voor een opdrachtgever, soms via een ‘tussenbureau’ en nu zelfs via een ‘ouderwets’ uitzendbureau. En dat zie ik bij meer mensen om mij heen. Ook als ze wel een vaste baan willen, accepteren ze ‘tussendoor’ of ‘in afwachting van’ net zo goed een tijdelijke klus. Maar waar zit de vis nu in de zee? Hoe vind je een opdracht of een baan als webredacteur? Ik wou dat ik de gouden tip had maar dat is natuurlijk niet zo. Ik ga wel –als hart onder de riem– mijn tips geven.

1. Kijk op Villamedia. Deze site van de Nederlandse Vereniging van Journalisten heeft een vacaturepagina http://www.villamedia.nl/vacatures/ maar ook een prikbord waarop je een kort bericht mag plaatsen. Dat mag een aanbeveling van jezelf zijn met een verzoek om opdrachten.

2. Laat mediavacature.nl haar vacatures gewoon naar je mailbox sturen.

3. Maak je eigen zakelijke website, al is het maar één pagina. Waarom zou je niet ook een eigen website hebben als je eigenlijk een vaste baan zoekt? Kijk eens hoe hoog je in Google scoort. En begin een Google adwords campagne (vraag eens om je heen of iemand nog zo’n gratis Google tegoedbon over heeft van 50 euro.. vast wel). Niet vergeten: die campagne kun je zo instellen dat hij alleen te zien is in de regio waar jij een baan zoekt.

4. Stel Google alerts in op bijvoorbeeld ‘webredacteur’ en ‘vacature’.

5. Schrijf je in bij de ‘tussenbureaus’ gericht op webredacteuren. Steeds vaker hebben deze tussenbureaus niet alleen tijdelijke functies, maar bemiddelen zij ook voor vaste krachten. Bijvoorbeeld: Presenter, Someone, Romae, Entopic, De redactie,Redactie & Co, webpersoneel.nl

6 .Hang een briefje in je raam. Het briefje met mijn logo heeft mij een goede blogbouwer www.ivyone.nl opgeleverd en via hem kreeg ik een hele leuke opdracht.

7. Zelf nog nooit uitgeprobeerd maar het lijkt me (zie ook 6.) zeker voor kleinere opdrachten de moeite waard: benader communicatiebureau’s, webdesigners, bouwers etc. . Wie weet wat zij horen.

8. Laat iedereen weten dat je een nieuwe baan zoekt via Linkedin, twitter en je ‘echte mensen’ netwerk.

9. Stuur een ouderwetse mailing of open sollicitatie. Ik heb vervolgens het idee dat ik met de perfecte, originele mailing moet komen waarbij iedereen van pure verbazing stilvalt als ze alleen al de envelop zien. Vervolgens ga ik daar zo lang over nadenken dat die mailing er nooit komt. Maar eigenlijk denk ik inmiddels dat twee dingen belangrijk zijn: als ik maar op het juiste moment op de deurmat val (ze zoeken net toevallig iemand die gisteren kon beginnen) en een visitekaartje  meestuur. Volgens mij zijn die kaartjes het enige in een mailing dat bewaart wordt.

En aan wie stuur je het dan?

  • Banen als webredacteur en grote interim opdrachten komen negen van de tien keer van grote organisaties (die hebben genoeg werk om een gespecialiseerde functie als webredacteur te hebben). Gokken dus wie groot is of je mailinglijst kopen bij een bedrijf dat aantal werknemers (bijvoorbeeld) als selectiecriterium heeft.
  • Volgens mij willen mensen graag dat je ‘in je eigen branche’ blijft. Ik werkte bij de universiteit en daarmee lijk ik over te kunnen stappen naar overheid, verzekeringen/ financiële dienstverleners of bijvoorbeeld een vakbond. Omdat ik dan goed tegen grote en bureaucratische organisaties kan of gevoel heb voor politieke verhoudingen ofzo. Volgens mij klopt er niets van maar ik denk wel dat je kans op succes groter is bij organisaties die ‘passen’ bij je CV.

Ik hoop dat het helpt. Ik wens je heel veel succes: vind die vis in de zee! En deel je je tips hier?

2 Comments

  1. Gerben 22 maart 2011
  2. Gerben van Dijk 7 maart 2011

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *